CEVAP ANAHTARIDIR
1-Bu gruplaşmalar: Memleketçilik,Sembolizm,Mistik Akım.
2-Beş Hececiler: Beş Hececiler, Faruk Nafiz Çamlıbel, Yusuf Ziya Ortaç,
Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy ve Orhan Seyfi Orhon
tarafından geliştirilen Cumhuriyet dönemi şiir akımıdır.
Hecenin beş şairi adıyla da anılan bu sanatçılar milli edebiyat
akımından etkilenmiş ve şiirlerinde hece veznini kullanmışlardır. Beş
hececiler şiire birinci dünya savaşı ve milli mücadele döneminde
başlamışlardır. Beş hececiler ilk şiirlerinde aruz veznini
kullanmışlarsa da sonradan heceye geçmişlerdir.
Şiirde sade ve özentisiz olmayı ve süsten uzak olmayı tercih
etmişlerdir. Şiirde memleket sevgisi, yurdun güzellikleri,
kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir. Mısra
kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmayıp, yeni yeni biçimler
aramışlardır. Nesir cümlesini şiire aktarmış ve düzyazıdaki söz
dizimini şiirlere de yansıtmışlardır.
Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı da denemişlerdir.
3-Nedim-Gazel, Arif Nihat Asya-Fetih Marşı, Yahya Kemal-Bir Başka
Tepeden, Orhan Veli-İstanbul Türküsü, Fazıl Hüsnü Dağlarca-Fetih
Zamanı, Ziya Osman Saba-İstanbul, Sezai Karakoç-Alın Yazısı Saati…
4-Ahmet Kutsi Tecer
5-Memduh Şevket Esendal-Haşmet Gülkokan
6-Olay hikayesi:Hikâyede asıl olan "olay" dır. Okuyucunun hikâyeyi
şöyle ya da böyle yorumlamasına imkân verilmez. Çünkü, hikâyedeki olay,
mantıklı bir seyir hâlinde takip eder. Kişilerin portreleri, özenle ve
ayrıntılı olarak çizilir. Maupassant tarzı hikaye de denir.Türk
edebiyatında bu türün temsilcisi Ömer Seyfettin’dir.
7-Ahmet Kutsi Tecer’in “Nerdesin” adlı aşağıdaki şiirinde şaire “”Nerdesin” diyen varlığın özellikleri:
Bu figürün bazı özellikleri şunlar: Somut şekil özellikleriyle
görülmüyor, kendisiyle maddî anlamda temas kurulamıyor. Karşılıklı
konuşma yapılamıyor, sadece o bilinmez ve görülmez bir yerlerden yani
gaipten hitap ediyor. Sürekli şairle birliktedir. Her yerde ve her
zaman varlığı hissediliyor. Kendisini ele vermiyor, Sürekli gizliyor,
uçup kaçıcı bir mahiyete sahip. Ulaşılamaz derecede yüksek ve yüce bir
değerin karşılığı. Ulaşılmazlık ya da ele geçirilmesi zor bir değer
oluşu onu daha da kıymetlendiriyor.
8-Şiirde altı çizili kelime grubu Belirtili İsim tamlamasıdır.
Sen bu avizenin altında, bürünmüş kanına,
Uzanırken gece mehtabı getirsem yanına.
Belirtili İsim Tamlaması:Tamlayanı ilgi eki; taml***** da iyelik
eki almış isim tamlamasıdır. Tamlayan taml*****n kime ya da neye ait
olduğunu kesin olarak bildirir. Tamlayanda veya tamlananda belirsizlik
yoktur. Yani belirli bir şey yine belirli bir şeye aittir. Ama bu
aitlik geçicidir. Yani aynı tamlanan başka isimlerle de tamlanabilir.
9-
Bozulup dağılmak üzere:Edat grubu
Mışıl mışıl :Tekrar Grubu
Kapı kolu .Belirtisiz İsim tamlaması
10- Takısız isim tamlamasında tamlayanın görevi, taml*****n neden
yapıldığını (aslını, ham maddesini) belirtmektir: Çelik kasa, cam
kavanoz, kâğıt mendil, taş duvar, bakır tepsi, naylon torba, tahta köprü, altın bilezik...
Tamlayan taml*****n neye benzediğini belirtiyorsa sıfat
tamlamasıdır:Badem göz, sırma saç, aslan çocuk, kurt adam, ölü deniz,
altın başaklar...